Sunday, July 10, 2011

Berterombo di Seri Menanti


Selamat datang ke Seri Menanti Resort
  Saya tiba di Seri Menanti ketika gelap mula mengambus alam. Program "Penghayatan Teromba dan Perbilangan" hanya akan bermula esok. Tetapi saya perlu ke sana pada malam sebelumnya bagi membantu membuat persediaan apa yang perlu. AJK PEN; Pn. Mahaya, Hazlin, Kak Hana, Masliya dan Syukri (anak Pn. Mahaya) sudahpun tiba lebih awal. Pn. Mahaya sendiri sudah menelefon untuk mengingatkan saya supaya hadir. Kebetulan cuti hujung minggu baru-baru ini, sekolah tidak menganjurkan sebarang aktiviti. Justeru, apabila diminta oleh Pn Mahaya untuk hadir membantu urus setia di Seri Menanti Resort, saya terus menyatakan persetujuan. Oleh sebab, lokasi Seri Menanti begitu dekat dengan kampung saya, saya memilih untuk tidak bermalam walaupun bilik disediakan. 
  Sebagai anak jati Negeri Sembilan, teromba ataupun terombo bukanlah sesuatu yang asing. Pernah juga sesekali apabila menghadiri program-program kebudayaan, saya berpeluang mendengar teromba. Ketika di universiti juga, saya pernah mendengar satu dua pembentangan kertas kerja tentang seni warisan indah Negeri Sembilan ini. Begitupun, secara rasmi dan secara terperinci, inilah pertama kali saya berpeluang mengikuti seminar/kursus tentangnya. Secara ringkasnya, teromba ialah susunan undang-undang adat yang disampaikan dalam bentuk puisi. Teromba mengandungi konotasi adat yang digunakan sebagai panduan dan amalan terutama Adat Perpatih dan Adat Minangkabau yang masih digunakan di Negeri Sembilan dan Melaka sehingga ke hari ini. 
  Mengikuti program yang dirasmikan oleh Hjh Nooraine (Pengarah Bahagian Khidmat Pengurusan, Jabatan Warisan Negara) ini, peserta berpeluang mendengar ceramah daripada pakar teromba iaitu Dr. Mohd Rosli Saludin, selain kertas kerja tulisan Dato' Seri Maharaja Khalid bin Bonget (beliau tidak dapat hadir kerana urusan keluarga). Dr. Rosli memberi fokus kepada penggunaan kata-kata adat dalam pengacaraan majlis dan Dato' Khalid membicarakan teromba dalam konteks ungkapan adat. Para peserta juga cukup bertuah kerana Dr. Rosli sudi untuk meluangkan masa selama dua hari bersama mereka, khususnya membantu ketika aktiviti perbengkelan berlangsung. Malah, beliau juga turut beraksi di atas pentas dengan menyampaikan teromba mengikut gaya dan alunan suara yang cukup memukau.
  Kehadiran ke Seri Menanti sememangnya cukup bermakna. Seperti pandangan kebanyakan peserta, berkampung selama dua hari di sini terasa cukup singkat. Barangkali, jika Jabatan Warisan Negara bercadang untuk sekali lagi mengadakan kerjasama dengan PEN, biaya yang lebih besar perlu disediakan untuk memastikan seminar/kursus seperti ini dapat dijalankan dalam jangka waktu yang lebih panjang. PEN insya Allah, sedia menyumbang masa dan tenaga kerana selama ini yang mengekang pergerakan PEN ialah peruntukan. Semoga program seperti ini tidak sekadar menjadi satu-satunya kerjasama yang dijalankan oleh PEN dan JWN. Seharusnya usaha murni seperti ini harus diteruskan dalam penganjuran program-program lain pula selepas ini.

Sesi pendaftaran

Peserta tekun mendengar pembentanga kertas kerja

Sesi perbengkelan yang santai

Sesi persembahan yang cukup memikat



Dr. Rosli ketika menggulung hasil pembentangan kumpulan

Penyampaian sijil dan cenderamata oleh Hjh Nooraine

Kenang-kenangan sebelum berangkat pulang

No comments: