Thursday, October 18, 2012

Majlis Bicara Karya ~ Kuasa Kata: dari lisan mengalir ke lautan aksara

Acara Pelancaran Majlis Bicara Karya: Kami mencipta kelainan dalam majlis bahasa-sastera ini. Kedua-dua tokoh menggunting riben yang mengikat gantungan. Kemudian Prof. Rahman Shaari memestamukan sajak beliau 'Sahabat' dan Prof. Dr. Teo Kok Seong menitipkan pesanan peri pentingnya memartabatkan bahasa Melayu yang tulen. 

 Majlis Bicara Karya. Kiri sekali Prof. Rahman, "Langkahan Mahaya yang mengilhamkan" mengupas hal Mahaya sebagai pendidik dan penulis. Puan Nisah Haron, Pengerusi yang rancak dan cekap. Prof.Dr. Teo hal penglibatan Mahaya dalam Munsyi Dewan dan Sari Bahasa serta peranan setiap warga dalam mengangkasakan bahasa Melayu. Kanan, Puan Nor Azah Aziz, editor yang banyak pengalaman, berkongsi hal penerbitan yang patut diketahui oleh semua, terutama golongan penulis.

Prof. Rahman yang telah menghafaz lebih 400 buah puisi. Prof Teo yang menyerlah dalam bidang perjuangan bahasa Melayu. Mereka berdua sahabat dan guru saya sejak 1979. Panel seronok menjawab lebih 12 soalan daripada khalayak.

Khalayak yang bersemangat terdiri daripada tokoh penulis (Dr. Ibrahim Ghafar dan Tuan Ismas Saring dari Selangor), budayawan, golongan ilmuan, tokoh adat, wakil ketua jabatan, pendidik, rakan semaktab 43 tahun yang lalu, bekas pelatih, siwa/siswi UPSI, pelatih IPG Kampus Raja Melewar dan pelajar sekolah. Hadirin mencecah 530 orang!

No comments: